Joustoa perhevapaisiin

2.6.2019

Suomen perhevapaamalli on jo pitkään ollut perinteinen: äitiysvapaa, vanhempainvapaa, isyysvapaa ja kotihoidontuki. Vuosikymmenen aikana isän vapaata on lisätty muutamilla viikoilla sekä tuotu ajallista joustavuutta vapaan pitämiseen. Silti malli ei tosiasiallisesti anna perheille riittävästi valinnanvapautta tai joustoja.

Yhä useinmiten äidin pitämä noin 10 kk:n pituinen vapaa (äitiys- ja vanhempainvapaa) aiheuttaa problematiikkaa niin työnantajille kuin äidille. Moni äiti haluaisi olla vauva-aikanakin läsnä työelämässä ja tehdä töitä edes osittain. Nykyinen tukijärjestelmä ei kannusta osa-aikatyöhön ja työskentely arkisin sekä lauantaisin äitiys- tai vanhempainvapaan aikana vähentää suoraan myös äitiysrahaa.

Kun vanhempainrahakausi on päättynyt, on lapsi usein alle vuoden ikäinen. Moni tekisi mielellään osa-aikaisesti töitä pikkulapsivaiheen aikana, mutta rahallisesti vaihtoehto ei ole perheelle houkutteleva. Uudistuvalla tukijärjestelmällä pitäisi nimenomaan kannustaa perheitä osa-aikaiseen työskentelyyn eikä valita joko työssä tai ei – vaihtoehdon väliltä.

Ehdotamme, että perhevapaamalliin tuotaisiin lisää joustavuutta ja valinnanvapautta. Perheillä olisi tietty määrä vapaata ja sen voisi käyttää lapsen kolmen ensimmäisen vuoden aikana joustavasti niin kuin haluaa. Vauva-aikana tehdyt työpäivät eivät vähentäisi vanhempainrahaa, vaan ainoastaan siirtäisivät sitä eteenpäin.

Varsinais-Suomen Kokoomusnaiset vaativat puolueita lunastamaan lupauksensa hallitusneuvotteluissa kunnianhimoisesta perhevapaauudistuksesta. Lähtökohtana tulee olla tasa-arvoinen perhevapaamalli.
Mahdolliset kiintiöt tulee olla samansuuruiset molemmille vanhemmille. Kiintiöillä ja pakoilla harvoin saadaan hyvää aikaiseksi, mutta onnistuneella tukijärjestelmällä olisi mahdollisuus kannustaa oikeaan suuntaan. Perhevapaiden uudistamisen tulee lähteä joustavuudesta, erilaiset perhetilanteet huomioiden ja myös osa-aikatyöhön kannustaen.