Kotitalousvähennys on säilytettävä

14.11.2019

Vuosittain yli 400 000 suomalaista hyödyntää kotitalousvähennystä omassa arjessaan. Kotitalousvähennys on palvellut hyvin tavoitteitaan – asuntojen kunnon ylläpito, harmaan talouden estäminen ja työllisyyden parantaminen – ja sen avulla on onnistuttu löytämään erityisesti lapsiperheiden sekä vanhusten arkea helpottavia ratkaisuja. Hyödyntämällä kotitalousvähennystä lastenhoitoon, kodinhoitoon ja asunnon ylläpitoon voidaan turvata lapsiperheiden selviytymistä kiireisessä arjessa ja tukea vanhempien jaksamista. Väestön ikääntyessä monen ikäihmisen edellytetään pärjäävän omassa kodissaan mahdollisimman pitkään ja tässä kotitalousvähennyksen hyödyntäminen tuo mahdollisuuksia siivous- ja kotitaloustöiden teettämiseen palveluntarjoajalla. Monella työssäkäyvällä kansalaisella ei ole aikaa tai osaamista tehdä tarvittavia remontteja omassa kodissaan ja silloin kotitalousvähennyksen hyödyntäminen on paikallaan. Samalla kotitalousvähennys on omalta osaltaan tukenut työllisyyden kasvua.

Nykyinen hallitus on päättänyt, että vuonna 2020 kotitalousvähennys pienenee. Tähän saakka kotitalousvähennys on kannustanut kotitalouksia teettämään ulkopuolisilla sellaisia töitä, jotka ne ovat aiemmin tehneet itse. Vähennys on kehittänyt Suomeen palvelukulttuuria, edistänyt asuntojen omatoimista kunnossapitoa ja torjunut harmaata taloutta. Veronmaksajain keskusliitto on laskenut, että jos henkilö käyttää vähennykseen oikeuttavaa palvelua tuhannen euron edestä, tästä saatava verovähennys on ensi vuonna 100 euroa pienempi kuin aiemmin. Suuremmissa remonteissa vähennys pienenee jo useilla sadoilla euroilla.

Varsinais-Suomen kokoomusnaiset vaativat hallitusta säilyttämään kotitalousvähennyksen vuoden 2019 tasolla ja huomioimaan verovähennyksen merkittävät yhteiskunnalliset hyödyt kasvavassa ikääntyvien palveluissa ja pienentyvässä lapsiperheiden määrässä.

Varsinais-Suomen Kokoomusnaisten pj.

Pirjo Valtonen

Turun Kansallisseuran Naisten pj.